Hur andra gör

Innovationsguiden.se

Image removed.

För att börja beskriva vad digital produktdesign Ă€r kan man utgĂ„ frĂ„n innovationsguiden.se som Ă€r ett verktyg/resurs frĂ„n SKR. Bilden sammanfattar metodiken. Den beskriver alltsĂ„ sex steg och ser först linjĂ€r ut, men pilarna gĂ„r Ă„t olika hĂ„ll, alltsĂ„ man kan behöva backa, hela vĂ€gen tillbaka, eller nĂ„got eller nĂ„gra steg. Varje steg beskrivs utförligt med konkreta metodiker och verktyg och mallar. Metoden omfattar 'anvĂ€ndardriven innovation'. Det finns sĂ€tt att utvĂ€rdera, prioritera och vĂ€lja vĂ€g vidare inom och mellan varje steg. Men. Metoderna Ă€r kraftfulla och man hittar mĂ„nga fler insikter, fĂ„r mer ideer och lösningsförslag Ă€n det enda behov och den enda lösning som metoden driver mot. Allt man vĂ€ljer bort mĂ„ste parkeras. Det de beskriver Ă€r egentligen en inre loop - men det behövs en större, yttre loop som fĂ„ngar upp allt som prioriteras bort - om man inte har ett mycket enkelt problem, eller har ambitionen, eller begrĂ€nsade resurser, för att bara lösa en enda sak. 'AnvĂ€ndardriven innovation', som detta bygger pĂ„ begrĂ€nsar ocksĂ„ delvis i sig eftersom liten hĂ€nsyn tas till verksamhetens behov, Ă€ven om detta Ă€r med, liksom hur man nĂ€rmar sig en skarp leverans, inklusive tekniska begrĂ€nsningar. 

Men, det viktiga Àr att det Àr konkreta steg, det Àr tydligt var man befinner sig, behov/problem och lösning Àr genomgÄende tydligt separerat, man kan i princip inte missa att faktiskt leverera en lösning pÄ ett behov.

Design Sprint

Design Sprint

'The Design Sprint'. Denna Ă€r pĂ„ sĂ€tt och vis  lik Innovationsguiden. Samma tydliga steg, timeboxat, man vet var man Ă€r och vad man skall göra för att komma vidare. Metodiken bygger pĂ„ fem dagar men det gĂ„r att korta ner. Denna metodik ger ocksĂ„ ofta mycket insikter och ideer som man mĂ„ste parkera och det finns inget direkt beskrivet sĂ€tt att fĂ„ arbetet kontinuerligt pĂ„gĂ„ende. Rolling Wave och Staggered Sprint kan vara sĂ€tt. 

Design Thinking

Image removed.

'Design Thinking' Àr inte lika enkel och vÀl definierad. https://dschool.stanford.edu/resources/dschool-starter-kit har en konkret översikt och ett sÀtt att starta, men 'design thinking' har blivit allt frÄn begrepp, fungerande koncept eller bara sÀljpitch för kurser. PÄ d.schools site och i de olika kursprogrammen finns den yttre loopen/arbetsprocessen i olika form och ett antal av inre loopar, samt metodiker och verktyg och mallar. Det Àr mera av ett ekosystem och som krÀver uttolkning och som dessutom alltsÄ fÄtt ett eget liv som begrepp. Grejen Àr alltsÄ att detta Àr ett sÀtt att göra, eller att se pÄ design och designprocessen.

Lean Startup

Image removed.

LĂ€ser man 'The Lean Startup' sĂ„ sĂ€ger de ungefĂ€r samma sak men pĂ„ ett annat sĂ€tt. Men, de har en mycket tydligare yttre faser och inre loop. Den inre loopen Ă€r, 'build, measure, learn'. Dessa ingĂ„r sedan i de yttre faserna som skapar 'Vision', börjar utforska 'Steer' och sedan etablera leverans 'Accelerate'.  

 

 

 

Lean UX, The Innovators Hypothesis, Lean Startup

Andra sĂ€tt Ă€r 'Lean UX' som Ă€r en komplett samling av grunder, principer, styrning vi aen inre loop och en hel rad verktyg och mallar. 

'The Innovators Hypothesis' av Schrage Ă€r en bok med fokus pĂ„ affĂ€rsideeer, ocksĂ„ med en metod '5x5' och som baseras pĂ„ praktisk kunskap och experiment. 

'Lean Startup'. Beskrivning överflödig. 'Build Measure Learn' och 'Vision Steer Accelerate' sammanfattar. 

 

 

 

Design i Fokus (Österlin)

I boken 'Design i Fokus' av Kenneth Österlin sĂ„ beskrivs ett mycket praktiskt tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt, inte nĂ„gon enda enkel metod utan designarbete beskrivs bĂ„de via konkreta metodiker och med den övergripande, yttre loopen i olika varianter. Syftet Ă€r liksom i Innovationsguiden, att nĂ„ resultat som kan levereras. Men ett par intressanta saker tydliggör och illustrerar just hur man kan hitta en praktisk avvĂ€gning som bĂ„de ger utrymme att förstĂ„ och utforska behov och lösningar men samtidigt leverera konkreta resultat. PĂ„ sid 36 beskrivs 'Fria fĂ€ltet' som Ă€r en tidig avgrĂ€nsning av vad som Ă€r praktiskt möjligt utifrĂ„n olika aspekter. PĂ„ sid 33 finns ocksĂ„ 'Optimala tiden' som illustrerar nĂ€r den tid man lĂ€gger ner pĂ„ ett projekt inte lĂ€ngre ger mellan att navigera i oĂ€ndlighet bland behov och insikter och ideer, 'analysis paralysis' och att lĂ€gga för lite tid.

 

 

Andra metodiker

Mera direkt frÄn digitala produkter sÄ finns boken och konceptet 'Continous Product Discovery' (Torres) och verktyget 'Opportunity Solution Tree'. Viss tonvikt mot befintliga produkter och funktionstillvÀxt.

'Agila metodiker' som Scrum, Kanban, beskrivning överflödig förutom tonvikt mot att 'bygga produkten rÀtt' snarare Àn att utforska, innovation eller 'rÀtt produkt', optimera produktion och leverans och kvalitet.

GenomgÄende med olika metodiker Àr att de inte lÀgger nödvÀndig tid, eller beskriver hur man gör, avseende att förstÄ vad problemet verkligen Àr. 'Problem framing'. Boken 'Start with Why' (Sinek) Àr inte sÄ konkret men illustrerar vikten, genom att skriva en hel bok om Àmnet. 'Conceptual Blockbusting' (Adams) Àr en annan bok som problematiserar problem, b.la genom att beskriva 'simple', 'complicated' och 'complex'(som bara kan lösas med probe/sense) liksom Àven 'Cynefin'-ramverket (Edward Snowden) gör.