Initiativ.log

Om

HĂ€r redovisas de initiativ som Ă€r pĂ„gĂ„r och hur de fortskrider mot produktion och att publicering eller leverans. PĂ„ insidan, i attt's verkstad 'The Werkstatt' finns mycket mer ideer, ansatser och prototyper kring initiativ sĂ„ det som beskrivs hĂ€r Ă€r en delmĂ€ngd av det som sĂ€rskilt antas ha potential. Syftet hĂ€r Ă€r utifrĂ„n erfarenheten att redovisning skĂ€rper det egna fokuset och att öppenhet ger bĂ€ttre produkter. Även om det bara Ă€r tidiga utkast.

Initiativen beskrivs under egna rubriker och med en kort introduktion kring syfte och sedan föreslagen ansats samt gÀllande status. En ide Àr ocksÄ att börja tagga #modeller, #arkitektur osv. om mÀngden text hÀr vÀxer.

Here goes.

'Var Àr vÄr information' eller Moln vs on-prem

En insikt som fĂ„ngats Ă€r att för upphandlingar inom offentlig sektor sĂ„ Ă€r frĂ„gan om moln eller on-prem ett viktigt beslut och ofta nĂ„got dĂ€r det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ fram bra beslutsunderlag. Ansatsen med detta verktyg Ă€r dĂ€rför en produkt som bĂ„de guidar anvĂ€ndare i förstĂ„else, analys och formuleringar och som blir ett underlag för beslut. Status Ă€r att metodik, mindset och utkast till verktyg Ă€r framme i prototyper som testats av projekt. 

Samtidigt Ă€r detta ocksĂ„ nĂ„got mycket mera grundlĂ€ggande. Att förstĂ„ 'moln vs on-prem' Ă€r ocksĂ„ att förstĂ„ var vĂ„r information Ă€r, vad som görs med den och hur och var detta görs. Det Ă€r ocksĂ„ sĂ„ att för mĂ„nga verksamheter Ă€r 'on-prem' inte en möjlighet, dĂ„ kan detta verktyg Ă€ven hjĂ€lpa till att förstĂ„ vad det innebĂ€r nĂ€r man anvĂ€nder sig av eller skall upphandla en molntjĂ€nst. 

Det som pĂ„gĂ„r Ă€r förstĂ„else av format, visuellt formsprĂ„k för bredare och mera sjĂ€lvstĂ€ndig konsumtion av anvĂ€ndare. 

Denna produkt kommer anvÀnda b.la de 'Analoga HjÀlparna'

 

'Vad skall vi med Teams till?'

Scenariot hÀr Àr en mindre verksamhet och som outsourcat IT-drift och förvaltning av olika kanske lite Àldre, men vÀl fungerande system, tjÀnster och applikationer. Vad hÀnder dÄ nÀr en sÀljare kommer och sÀger att 'Alla anvÀnder Teams nu'. Vad skall de göra, hur skall de fÄ insikt om vad 'Teams' egentligen Àr. Var deras information tar vÀgen. Hur deras system och applikationer skall fortsÀtta fungera ihop. Det kan förmodligen bli bra till slut, men var skall denna verksamhet börja, som inte har en egen IT-avdelning men dÀremot medarbetare som vÀl kÀnner sin egen verksamhet och sina behov. Det Àr givetvis bara ett typ-scenario, en illustration som tyvÀrr Àr vÀldigt vanlig och produkten fungerar givetvis lika bra för andra liknande scenarios som medarbetare kan rÄka ut för.

Just nu ÀrÀ status att formulera arbetsbara frÄgor av typen 'Hur skulle ett verktyg kunna se ut som rustar en sÄdan verksamhet till att Ätminstone börja ta ut en riktning, kunna stÀlla frÄgor och driva en migrering pÄ sina egna villkor'.

Status pÄ detta initiativ beror pÄ andra verktyg, hur man fÄr till ett 'Varför' och 'Var Àr vÄr information' b.la.